Digitalisering + Hållbarhet = Sant!
Digitalisering och Hållbarhet är kanske två av de största och mest genomgripande förändringarna som företag och organisationer världen över går igenom. Den tekniska utvecklingen och systemfrågorna suger enormt mycket resurser och hållbarhetsfrågan får ofta en genomgripande påverkan på verksamheten. Jeffrey Sachs, UN special advisor Sustainable Development Goals, pratar om en sjätte tillväxtvåg – ”A sixth wave of growth should be sustainable growth built on a digital revolution.” I samspelet mellan dessa två globala megatrender finns en enorm potential för företag, både att skapa affärsvärde och att skapa samhällsnytta.
A sixth wave of growth should be sustainable growth built on a digital revolution. – Jeffrey Sachs
Inte nog med det, nu vet vi också att de två transformationsprocesserna skapar synergier. 82% av de 100 största verksamheterna i Sverige sa redan 2017, då Allies och Centigo genomförde en studie om hållbar tillväxt under namnet Sustainable Business Outlook, att de ser synergier mellan deras pågående digitaliseringssatsningar och hållbarhet och fördelarna med att surfa på den sjätte tillväxtvågen.
Det är enkelt att beskriva synergierna som att man gör en miljöinsats när man går över till ett papperslöst kontor, använder Skypemöten istället för att flyga, nyttjar senaste styrdonen för ventilation och värmereglering eller använder AI-skript för att skapa effektivare logistiksystem och därmed mindre utsläpp och energiförbrukning.
Dessa exempel är nästan oändliga och det råder inte längre någon tvekan om att ett digitaliserat företag i det absolut flesta fall är ett mer klimatsmart företag än det var tidigare, och därför kan börja hämta hem nyttan med att surfa på en sjätte tillväxtvåg. Utvecklingen för “surfare” har bara startat och potentialen är enorm.
En studie från World Economic Forum visar att digitalisering har potentialen att minska utsläppen av koldioxid med 26 miljarder ton till 2025, och detta endast inom tre industrier, nämligen energi, logistik och fordon. Denna enorma minskning motsvarar det totala koldioxidutsläppet i Europa under tidsperioden, eller 8,5% av de totala globala utsläppen av koldioxid. I studien framgår också att när man tar hänsyn till de sociala och ekonomiska fördelarna av IKT-sektorn så ser man en tydlig positiv påverkan på samhället och miljön. För varje ton koldioxid som sektorn släpper ut hjälper man sina användare att minska sina utsläpp med 10 ton koldioxid.
För varje ton koldioxid som sektorn släpper ut hjälper man sina användare att minska sina utsläpp med 10 ton koldioxid.
Några större utmaningar som vi kan se framför oss att organisationer som surfar på sjätte vågen av tillväxt kan lösa är bland annat att CIO och Hållbarhetscheferna teamar upp beträffande kravställningar för affärssystemen och börjar skapa en förenklad ”god byråkrati”, t ex genom att inköp inte kan göras/registreras i systemet utan att man har gjort den förenklad hållbarhetscheck på leverantören i fråga.
Det kan också handla om att nyttja gamification och beteendeekonomi på ett sätt som förenklar för medarbetare och kunder att göra ”hållbara val” direkt i systemen, t ex när man väljer sätt att resa, eller vid inköp. Utmaningen ligger i samverkan mellan kompetenser och att hitta rätt sätt att designa systemen så att de nya systemen också blir hållbara. Men som alla vet är det enkelt att bygga krångliga system så det blir svårt att göra rätt. Det svåra är att bygga smarta system så det blir enkelt att göra rätt.
Hållbarhet kan således ge digitalisering en ny mening. Och de digitaliserade organisationerna kan slå sig för bröstet lite mer än de gör idag, och faktiskt med viss rätt hävda att de är lite mer hållbara än de var tidigare. “Surf’s up” som man säger bland surfare – är din organisation redo att börja surfa på en sjätte tillväxtvåg av hållbar tillväxt som bygger på en digital revolution?
Hur står sig din organisation i jämförelse?
Är du intresserad av hur din organisation står sig i jämförelse med deltagarna i Sustainable Business Outlook avseende mänskliga rättigheter, mångfald och fem andra hållbarhetsområden? Genomför vår studie så återkommer vi till dig med resultatet!
The Sustainable Business Outlook
Är du intresserad av att ta del av mer av vårt resultat?
Läs vår rapportsammanfattning här
Läs hela rapporten här
Om du har frågor eller kommentarer, vänligen kontakta:
Daniel, [email protected]
Erik, [email protected]
Sustainable Business Outlook genomfördes 2017/2018 av Allies och Centigo i samarbete med våra partners Sustainable Innovation, RISE, Global Utmaning och Förebildsföretaget. Daniel Steinholtz ([email protected]) var ansvarig partner och Erik Wottrich ([email protected]) var projektledare.
Gillade du artikeln? Dela den gärna på social media: